Bersyukur di atas Nikmat Syukur

Berbahagialah duduk dalam taman2-taman syurga,
Jangan Pernah Bertangguh untuk kembali kepadaNya,
kerana kita datang dari Dia dan
tiada tempat pengantungan lain dan selamanya tidak akan ada melainkan Dia...

Khamis, 11 April 2013

Tudung...

Assalamualaikum wbt...
Alhamdulillah Allah masih lg memberikan kita peluang pada hari ini untuk kita saling ingat mengingati antara satu sama lain...

Oh yee...

Agak pelikkan tajuk d atas... 'tudung'... kenapa dengan tudung???


-----------------------------------------------

ok ceritanya bermula d sini...

Saya dan kawan2 sama semester d gemparkan akan pergi praktikal pada awal satu semester yg sepatutnya kami pergi...

selalunya kolej kami akan hantar students pergi praktikal d hospital pada semester ke 7...
tapi sebaliknya berlaku pada kumpulan kami...
kami akan d hantarkan ke hospital pada awal semester 6 dan tarikh pemberitahuannya betul2 masa kami tengah final exam semester 5...

Jadinya segala persediaan kami untuk ke Hospital agak kelam kabut sedikit...
Temuduga untuk ke HUKM n ukur saiz uniform berlaku ketika minggu final exam....

Jadinya saya berada dalam keadaan rushing n runsing...

asalnya saya nak buat uniform sendiri... nak labuh sampai lutut sikit... baru la kena dengan tudung saya yg agak sederhana labuh tu... boleh la org kata sempurna cukup syarat tutup aurat...

tapi sebaliknya berlaku kami kena masuk awal... saya terpaksa lah guna juga yang baju kolej sediakan...
macam baju korporat... tapi saya ambil saiz XxxL.... besar la jugak... terlindung abeh n sempurna tutup aurat... cuma xlabuh mana la....xsampai lutut...bila tgk macam baju pinjam n baju cleaner pun ada la jugak kan...

Pada hari orientasi n kedua saya pakai tudung masuk dalam... n time tu saya dah pakai tudung saiz 55'inch...
pendek dari  yg saya selalu pakai... nak buat guane baju tu sesuai pakai tudung masuk dalam...
sebab pada baju ada nama kami so senang pegawai nak panggil nanti

Tapi sayang ke-2 hari jea saya mampu bertahan pakai macam tu...

malam tu saya menangis sangat2 sebab saya rasa saya xmampu bertahan berhipokrit gini...
tiba2 hati saya goyah ...
saya tertanya2
'actually aku ni takut pada sistem manusia ke Allah???'

dan utk apa aku pakai gini... atas dasar apa???

actually

bagi saya kan tudung tu labuh mana... n saiz apa2 pun itu x penting...
yg penting tudung tu melepasi dada, tutup bahagian bahu, x jarang, ikut syarak, selesa dan selamat...
dan hubungan hati dengan Allah kena kuat...

pakai tudung masuk dalam baju tu membuatkn saya rasa xselamat langsung...
dan Alhamdulillah , Allah masih n sentiasa memberi hint n gerak hati dekat saya untuk berani pakai tudung d luar baju

esoknya saya pakai tudung 55'inch dekat luar... saya memang la agak xselesa... sbb pendek dari yg saya selalu pakai...
tapi nak buat guane... mmg dlm almari saya majoriti ada tudung 55'inch jea...
tudung2 tu semua sisa masa saya mula2 nk istiqamah nk pakai tudung labuh...
dan sekali sekala saya akan terpaksa pakai jugak sbbnya saya nie jenis migraine xboleh tahan panas...

budak2 kolej saya x kata apa pun... Alhmdulillah la Allah pelihara hati n mulut mereka...

dan subhanAllah saya rasa selamat sangat n selesa sangat...
dan saya bersyukur sebab Allah bagi lagi kekuatan...
Allah x biarkan saya terselesa dengan sistem or prosedur manusia...

#yang tu paling penting...

----------------------------------------

Ini yang berlaku pada saya hari ini

ketika tengah cakap2 n buat kerja dengan kak ina ,PK (pembantu klinikal)...

kak ina tanya macam-macam soalan dan yang soalan paling favourite sekali adalah bab jodoh...

'naimah kau dah ada boifriend...???'

then saya jawab la macam remaja biasa

'nak buat macam mana kak ina.. boifriend pun xda... saya tunggu jea la... saya ni macam x laku jeaaa' (berseloroh... saya mmg suka berseloroh)

kak ina balas...

'xpa la kau, kalau ada jodoh ada la tu... kau dengar cakap orang tua, bahagialah rumah tangga...'

saya senyum jea

tiba2 kak ina tanya balik

'naimah kau nie 'warak' erk, pakai tudung labuh xmacam orang lain (kawan yg p praktikal?? kot)...'

saya terkedu...

'warak... xda la... tudung nie x labuh tara mana pun...sama jea...'

kak ina mengkaji lagi

'Jap aku tanya kau... kalau orang laki pergi rumah kau, kau pakai tudung ke x dalam rumah????'

saya jawab sambil tersipu2 malu la konon

'kalau orang perempuan yg datang  rumah,saya x pakai tudung pun xpa... kalau laki datang saya pakai la tudung...??'

kak ina mengusik lagi...

'oh bagus la kau nie...'

turn saya tanya balik....

'kak ina macam mana kak ina tau n teka nie ???'
(dalam hati dok tanya2 macam mana kak ani nie boleh ada firasat yg aku nie mmg dok dlm proses DnT)

kak ina jawab selamba jea

'kak ina dah kerja dekat sini dah 15 tahun dah la.... kak ina tau la...'

end conversation... dengan gelak2 ketawa n kefokusan kami buat kerja mengisi sirup lactulose dalam botol...

-----------------------------------------------------------------


tetiba saya teringat dekat nasihat seorang mak cik d JDK dulu..
(saya rasa saya dh ulang banyak kali dah dlm blog saya nie??'

'nanti kalau kita balik jumpa Allah, Allah x tanya pun tudung kita labuh takat mana dekat dunia dulu... '

apa yang saya belajar sekarang kan

'kelabuhan tudung seseorang itu bukannya lambang ketinggian darjat seseorang tu... Yang paling penting tu adalah Sahsiah...'

saya xkata saya suruh anda ikut saya...
sebab saya x la extremely dengan kelabuhan tudung nie.... yg penting ikut syara'...

dan saya sangat penat apabila dengar kawan2 sekolah n lama dulu or yang baru kenal cakap gini

'aku teringin nak jadi macam hang... pakai tudung labuh... bila la aku nak start pakai tudung labuh nie... doakan aku boleh pakai tudung macam hang... cantik...'

soalan nie saya selalu balas

'tudung 2 belakang kira yang penting tu bagaimana kita nak bina hubungan dengan Allah...
nak ikut segala perintah Allah n tinggalkan segala larangan Allah.. Yang tu lebih utama.. keinginan nk n peluang nk pakai tudung labuh tu nanti2... sbb hang ingat senang ka nak ada tudung labuh... sehelai harga dah RM20+++... daripada beli tudung labuh lebih baik beli bahan2 fikrah or p program2... kuatkan dalaman dahulu baru luar'

sebab cikgu azmi pernah pesan

'ubah aqidah dahulu baru ibadah...'

-----------------------------------------------------------------------

sekian, doakan saya tabah sepanjang berpraktikal d HUKM nie...

tiba2 rasa macam dah tersayang dekat HUKM... nanti nk sambung degree n kerja dengan UKM boleh???
apa2 pun USM tetap d hati....

Tiada ulasan: